Ljudje

Ste za oblačilo iz jabolčnih odpadkov?

Marija Šelek
26. 4. 2017, 06.30
Posodobljeno: 9. 8. 2017, 10.02
Deli članek:

Mateja Benedetti, vizionarska modna oblikovalka o kolekciji, kakršne svet še ni videl.

Mateja Jordović Potočnik

Znamka Atelier Terra Urbana, ki jo oblikujeta kostumografinja in modna oblikovalka Mateja Benedetti in grafična oblikovalka Saša Kladnik, je na Tednu mode Mercedes-Benz v Ljubljani predstavila oblačila iz ekoloških materialov. Mateja je prva na svetu oblikovala oblačila iz jabolčnega usnja, inovacijo italijanskega podjetja Frumat. Nič čudnega, da so kreacije opazili tuji mediji in iskalci talentov, češ da česa takega še niso videli, modna biblija Vogue pa jih je uvrstila med 20 najbolj perspektivnih ekoloških blagovnih znamk na svetu. Edina varnost slovenskih ustvarjalcev pred krajo idej, pred katero se dejansko ne da zaščititi, je, da so vedno korak pred drugimi.

Za svetovni preboj je potrebnih še veliko korakov, mnogo ozaveščenih šefov nabave, cilj Benedettijeve in njene ekipe pa je ustvariti globalno znamko, ki bo postavljala trajnostne smernice in ciljala na luksuzno tržišče. Da je prišla do končnega rezultata, ki ga vidite na fotografijah, je potrebovala tri leta raziskovanja in mirno lahko reče: »Smo med vodilnimi na svetu, kar se tiče tehnologije.«

Veliko ime modnega novinarstva in iskalec talentov Elio Frasca, preboj je omogočil znanima oblikovalcema Elieju Saabu in Tonyju Wardu, se je nad oblikovanjem Benedettijeve tako navdušil, da bo o modni znamki Terra Urbana z veseljem obveščal pomembne kupce po svetu, Matejo pa primerja z v Angliji živečim oblikovalcem Husseinom Chalayanom, modnim vizionarjem. Prav tako so se z željo po predstavitvenem katalogu z vsemi podatki za nabavnike oglasili iz New Yorka ter iz milanskega showrooma (predstavitvena soba za tako imenovane kupce, ki se odločajo, katere in koliko kosov oblačil bodo postavili na svoja prodajna mesta).

Glas o izjemnostih na Tednu mode Mercedes-Benz seže tudi v tujino, čeprav smo za modni svet bolj ali manj nepomemben Balkan. In zagotovo mora modna oblikovalka iz Slovenije veliko bolj izstopati ter se desetkrat bolj dokazati kot oblikovalec iz kakšne od držav z bogato modno tradicijo, kot so Italija, Francija, Anglija.

Zgledujmo se po babicah. Ekologija je Mateji Benedetti blizu že od nekdaj, v tem času pa se ji zdi neizbežna. »Mi smo najbolj antimodna znamka. Bojujemo se s konceptom hitre in poceni mode – »kupi in čim prej zavrzi«. Podpiramo, da se modna industrija upočasni in da kupec raje dalj časa varčuje za dober, estetski kos, ki ima širši, okoljevarstveni pomen. Vsak podjetnik bi rekel, da smo nori. Jaz pa mislim, da smo mi normalni in da je vse drugo noro! Ustaljene navade je treba spremeniti, čezmerno udobje in egoistično razmišljanje vodita v propad civilizacije.« Zato nagovarja ljudi, da bi se vrnili k navadam naših babic, ki so za en Murin plašč varčevale, si ga kupile in nosile tudi 15 let.

»Ekologija mora biti danes nekaj samoumevnega in tako bi morali razmišljati vsi, če hočemo obstati kot civilizacija. Na področju ekološke mode želim vsako sezono predstaviti nov material, ki v svetu še ni bil viden ali ni dosegel preboja, postavljamo višje vrednote v modni industriji, kot so pravično plačana delovna sila brez zlorabe otrok, kontrolirana ekološka proizvodnja materialov brez uporabe pesticidov, antibiotikov in težkih kovin in močna zgodba, ki opominja na ogrožene živalske vrste. Vsekakor si pa želimo biti najprej dizajnerska blagovna znamka, šele nato ekološka,« razlaga svojo vizijo sogovornica, ki ima bogate izkušnje kot kostumografka v gledališčih na Hrvaškem, Srbiji, Makedoniji, Črni gori ter v nemških in italijanskih opernih hišah.

Hočete pike? Težava! Tekstilna industrija je med prvimi petimi ekološko najbolj spornimi industrijami na svetu – takoj za živilsko, farmacevtsko in naftno. Pri predelavi tekstila se uporabijo ogromne količine kemikalij, ki se izločajo v vodo, nastaja ogromno odpadkov, kar je pri hitri modi (kupi in zavrzi) neizbežno.

Več v Zarji, št. 17, 25. 4. 2017