profimedia-0713119763 Svet24.si

Manekenka pravi, da pije kri svojega mladega moža

prometna nesreča Svet24.si

Ceste v zadnjih desetletjih vzele Kuralta, ...

POL20220602BOR_7628 Necenzurirano

Na Hanovi mizi za 100 milijonov želja naftnih ...

resa velika planina Reporter.si

Uroš Urbanija se ju ni usmilil: kako sta se ...

predor Ekipa24.si

Grozljivka v predoru! To naj bi bile okoliščine,...

Mislim, da me do »brezbesedja« lahko pripravi edino moj tri in pol letni Lev Odkrito.si

Ana Maria Mitič: »S težavami se je treba ...

sveca Ekipa24.si

Huda tragedija! V nesreči na pripravah na ...

Nasveti

Več začimb, manj kilogramov

Začimbe so droben dodatek, s katerimi želimo običajno le nekoliko izboljšati okus jedem.A če jih uporabljamo pravilno, nam dajo veliko več kot le okusen obrok. V ajurvedi, starodavni indijski veščini zdravljenja, imajo vlogo zdravilnih sestavin, s katerimi krepimo zdravje, preprečujemo števile bolezni in tudi vzdržujemo primerno telesno težo.

Ajurvedsko izročilo uči, da ima vsako telo tri energijske ravni, imenovane doša. Od njihovega ravnovesja je odvisno stanje organizma in posledično zdravje. Vsak posameznik ima v sebi vse tri vrste energije, vendar ena prevladuje. Ta določi njegov tip doše, ki opredeljuje mnoge njegove značilnosti: od postave, temperamenta do videza kože, las, prav tako zdravstveno stanje. Če želimo v telesu ustvariti ravnovesje vseh treh energij, to najlažje storimo tako, da prilagodimo svojo prehrano doši, ki v nas prevladuje in nas najbolj določa.

Težave s telesno težo niso toliko posledica preveč zaužite hrane, temveč bolj napačnih prehranjevalnih navad, ki ne ustrezajo našemu energijskemu tipu. Za vsako došo veljajo posebna prehranjevalna priporočila: nekaterim se odsvetuje mastna hrana, drugim pa priporoča. Razlika je velika, zato moramo najprej vedeti, katera doša je pri nas najizrazitejša.

Dieta z začimbami

Najprej s testom določimo, v katero došo sodimo, potem pa svojo prehrano in druge vsakodnevne navade, denimo šport, prilagodimo temu energijskemu tipu. Vsaka izmed treh skupin pozna začimbe, ki najbolje poskrbijo za dobro počutje vseh, ki spadajo vanjo. Prav te začimbe najbolje preprečujejo in zdravijo vnetja ter druge bolezni. Vplivajo tudi na naš občutek lakote in pretirano potrebo po prehrani, ki je lahko posledica neustreznih prehranskih navad. Prave začimbe krepijo presnovne procese in prebavo, kar je ključno za vzdrževanje primerne telesne teže. Začimbe, ki ustrezajo naši doši, skušajmo čim pogosteje dodajati jedem, tudi tistim, ki jim morda doslej nismo bili vajeni dodajati priokusov. Dodajamo po en recept za vsako došo, sami pa lahko glede na svoj okus sprostite domišljijo in se naučite čarati z začimbami.

NAREDI SAM: maslo ghee

Ghee zlahka naredimo sami: 100 g masla raztopimo, pogrejemo le toliko, da se rahlo peni, in na tej nizki temperaturi kuhamo 15–20 minut. Posnamemo peno in preverimo, ali je maslo že dobilo zlato-rumeno barvo z rjavkastim nadihom – to pomeni, da je ghee pripravljen. Ohladimo ga in shranimo v steklen kozarček. Rok trajanja: približno 6 mesecev.

TEST

1. Kako bi opisali svoje oči?

A Bolj majhne

B Precej velike

C Imam intenziven, strm pogled

2. Kakšna je vaša telesna teža?

A Ne zredim se tako hitro

B Hitro se redim

C Moja teža precej variira

3. Kakšni so vaši lasje?

A Suhi, konice se cepijo

B Hitro se mastijo

C Imam tanke lase

4. Ali zjutraj zajtrkujete?

A Glede na razpoloženje, včasih ja, včasih ne

B Zjutraj nimam nobenega apetita

C Ja, zjutraj sem kar lačna

5. Kako bi opisali svoj temperament?

A Zlahka se navdušim, sem živahna, rada imam spremembe

B Sem odprte narave in mirnega značaja, cenim harmoničnost

C Sem družabna, ambiciozna oseba, ki zna pritegniti ljudi

6. Bi zase rekli, da imate veliko energije?

A Včasih ja, včasih ne, sem ali v vrhunski formi ali pa na dnu

B Sem nenehno utrujena

C Energije mi zlepa ne zmanjka

7. Kako bi opisali svojo telesno zgradbo?

A Imam vitko, suho postavo

B Sem naravno nagnjena k zaobljenosti, celo debelosti

C Sem športne in precej mišičaste postave

8. Kakšna je vaša koža?

A Bolj suha in rahlo groba

B Mehka in voljna

C Razdražljiva in nagnjena k izpuščajem

9. Kako reagirate v stresni situaciji?

A Nervozna sem in si delam skrbi

B Najraje se umaknem in potegnem vase

C Razdražljiva sem, včasih celo napadalna

10. Katera spodnja trditev najbolje opiše vaš odnos do vremena?

A Sem zmrzljivka, zmeraj imam mrzle roke in stopala, rada imam toplo vreme

B Ne zebe me tako hitro niti mi ni hitro prevroče, ne maram pa hladnega, vlažnega vremena

C Hitro se preznojim, le redko me zebe – poletje je zame naporno

REZULTAT

Največ odgovorov A: doša vata

Največ odgovorov B: doša kapa

Največ odgovorov C: doša pita

Doša vata

Element: prostor in zrak

Postava: vitka, suha

Značilnosti: osebe vata so kreativne, zgovorne in družabne. Težave jim povzroča izsušenost, ki se kaže kot suhi lasje, suha koža, so tudi občutljive za mraz.

Šport:  tip vata je poln energije, zlahka to energijo tudi porablja, zato je poraba kalorij pri športnih dejavnostih zanj posrednega pomena. Najbolj mu ustrezajo joga, pilates in podobne aktivnosti v zmernem in tekočem ritmu.

Prehrana: primerna je topla hrana na žlico, na primer juhe, omake, sočne jedi vseh vrst.

Začimbe: cimet, grško seno, križna kumina.

Recept: Juha iz rdeče pese

Za en obrok potrebujemo 15 g nastrgane rdeče pese in nekaj rdeče pese v kockah, 5 g na drobno sesekljanega olupljenega ingverja, vejico sesekljane limonske trave. V posodi segrejemo pol žličke masla ghee, dodamo za ščepec križne kumine in pražimo približno 1 minuto, da se razvije značilni vonj. Dodamo nastrgano rdečo peso, ingver in pol žličke mletega koriandra ter po ščepec mletih klinčkov, cimeta in mletega kardamoma. Dušimo 2–3 minute, nato zalijemo z 200 ml jušne osnove. Dodamo limonsko travo in pokrito kuhamo pol ure na nizki temperaturi. Precedimo, juho spet nalijemo v posodo, dodamo rdečo peso v kockah in kuhamo še 10 minut. Posolimo in popopramo.

Kalorična vrednost: 90 kcal.

Doša kapa

Element: zemlja in voda

Postava: čvrsta in čokata

Značilnosti: predstavniki tega tipa so sočutni, močnega značaja, verjamejo vase in radi pomagajo drugim. Imajo mehko kožo in zdrave lase, nagibajo pa se k spremenljivi telesni teži.

Šport: zaradi počasnejšega metabolizma je zanje najprimernejša dolgoročno načrtovana vadba po fitnes programu in veliko vsakodnevnega gibanja, denimo hoje. Potrebujejo tudi redne kardiovaje za izgubljanje odvečne teže.

Prehrana: čim več z vlakninami bogate nizkokalorične hrane, prav tako čim manj maščob. Na primer: kvinoja, ovseni kosmiči.

Začimbe: ingver, čili, poper, gorčična semena.

Recept: polentni krožnički s paradižnikom

Za en obrok: 40 g polente skuhamo v jušni osnovi in dodamo 10 g nastrganega parmezana. Solimo in popramo. Polento enakomerno razporedimo na pekač v debelosti 1 cm in pustimo 30 minut, da se ohladi. Medtem olupimo 75 g sladkega krompirja in 1 pastinak, narežemo na koščke in 20 minut kuhamo v slani vodi. 75 g češnjevega paradižnika razrežemo na kolobarčke. Iz ohlajene polente naredimo 16 krožničkov s premerom 8 cm (ali kvadratkov) in jih položimo na peki papir na pekaču. Odcedimo krompir in pastinak, dodamo žličko olivnega olja, pretlačimo v pire ter posolimo in dodamo še muškatni orešek. Pire pomažemo po polentnih krožničkih, obložimo jih še s paradižnikovimi kolobarčki ter pečemo v vroči pečici 5–6 minut (180/160 stopinj). Posmukamo timijanove lističe s stebla in jih skupaj s poprom potresemo po pečenih polentnih krožničkih.

Kalorijska vrednost: 390 kcal.

Doša pita

Element: ogenj in voda

Postava: mišičasta, atletska

Značilnosti:  tipi pita so ognjeviti, impulzivni, strastni, nagnjeni k čustvenim izbruhom. Včasih se drugim zdijo nekoliko težki.

Šport: v sebi imajo kar precej ognja, zato so zanje najprimernejši športi, ki nekoliko ohladijo telo. Idealno je plavanje, ki naj traja od 45 do 60 minut.

Prehrana: za tip pita ni primerna začinjena, ostra in pekoča hrana. Jedilnik naj raje sestavlja sveža zelenjava, ki je lahko surova ali pa dušena. Primerne so tudi hladne juhe, ker pomagajo vzpostaviti toplo-hladno ravnovesje.

Začimbe: kardamom, kurkuma, koriander, komarček.

Recept: Krompirjev narastek

Za en obrok: 190 g krompirja olupimo, narežemo na tanke kolobarje in kuhamo 10 minut v vreli vodi, nato ga odcedimo. 100 g korenja ter ¼ gomolja zelene in ¼ bučke cukini nastrgamo. V ponvi segrejemo žličko masla ghee, dodamo korenček, bučko in zeleno ter dušimo 4 minute, nato posolimo in popopramo, dodamo pa tudi za noževo konico kurkume. Vmešamo 75 g smetane za kuhanje in kuhamo še 3–4 minute. Osmukamo lističe z vejice origana in majarona, jih sesekljamo ter vmešamo med zelenjavo –nekaj lističev pustimo za garniranje. V pekač za narastke velikosti 20 x 30 cm polagamo izmenično eno vrsto krompirjevih kolobarjev in eno plast dušene zelenjave. Krompirjevo plast zmeraj posolimo in potresemo z muškatom. Vrhnja plast naj bo krompir, ki ga premažemo z mešanico rumenjaka in žličko smetane. Pekač damo v vročo pečico (180/160 stopinj) in pečemo 40 minut, da na narastku nastane zlato-rjava skorjica. Potresemo z začimbami.

Kalorična vrednost: 450 kcal. (jk)

Revija Janašt. 3026. 7. 2022