20220513-01138259 Svet24.si

VIDEO: Za poslanko NSi "knjiga vseh knjig" nad ...

Vladimir Putin Svet24.si

Putin spregovoril: "Ljudje so se odločili, ta ...

Necenzurirano prenos Necenzurirano

Rusi črpajo denar iz SIJ, ki državo prosi za ...

predsedniski kandidati Reporter.si

Šurla za Al Jazeero Balkans: Janez Janša je ...

doncic musa Ekipa24.si

Hahaha, kakšen car! Ne boste verjeli, kakšen ...

exatlon-tekma Njena.si

Exatlon: Ni vse tako, kot je videti z domačega ...

krznar ilicic Ekipa24.si

Trener Maribora odgovoril na najbolj vroče ...

Nasveti

Za vsako začimbo obstaja popoln čas v dnevu

Začimbe, vsaj nekatere med njimi, imajo dvojno naravo: so koristne, ker krepijo naš imunski sistem, so pa tudi težke za želodec. Kljub nespornim koristim lahko slednje marsikoga odvrne od redne uporabe. A težavam se lahko izognemo, če jih uživamo v primernem času.

Sodobna znanost že desetletja dokazuje, da imajo nekatere začimbe številne koristne učinke na zdravje. Med izredno koristne uvrščamo ingver, cimet in kurkumo, trojico, ki jo začnemo v jesenskem času v lovu na zdravje izdatno uživati. A kaj ko pri nevajenih želodcih lahko povzroči napihnjenost, nespečnost ali zgago.

A težava ni v začimbah, temveč je veliko bolj povezana z neprimernim časom zaužitja. Kdaj jih je torej najprimerneje zaužiti, da nam bodo kar najbolj koristile?

Pri ženskih boleznih jih uživajte na tešče

Težav z želodcem ne povzročajo samo nove začimbe – naš prebavni trakt se vznemiri ob vsaki novi jedi ali spremenjenih prehrambnih navadah. Ljudje smo različni in vsak posameznik reagira po svoje. Tradicionalna vzhodnjaška medicina ajurveda prav na tej osnovi deli ljudi v tri osnovne energijske tipe – vata, kapa in pita. Ajurveda te tri skupine utemeljuje zelo kompleksno, kajti ne gre le za delitev po telesnih lastnostih, temveč glede na celostno sestavo telesa in duha. Vsaka izmed treh energij ima specifične lastnosti, in če prevladuje v človeku, se ta zaradi nje odziva na specifičen način.

Kar zadeva začimbe, je nekaj splošnih lastnosti, ki veljajo za večino ljudi, tudi če ne veste, kateri ajurvedski tip ste. Univerzalno priporočilo je, da blagodejne začimbe zaužijemo na tešče, če želimo pozdraviti ženske bolezni in težave s plodnostjo, skupaj z obrokom, če želimo okrepiti prebavo, ter po obroku, če želimo izboljšati čuječnost, zbranost in mentalno stanje.

Naj bodo sveže

V ajurvedi tudi opozarjajo, da je telo treba najprej pripraviti na začimbe, in sicer tako, da aktiviramo prebavne encime. Najlažje to storimo, če zjutraj spijemo kozarec tople vode z limono. Zlato pravilo je, da uporabljamo sveže in cele začimbe, ne pa sušenih, mletih ali začimb v prahu. Več zdravilnega učinka imajo surove kot pa kuhane. Če ne gre drugače, kot da uporabljamo mlete začimbe, upoštevajmo, da se njihov koristni učinek izgubi v nekaj mesecih, zato redno obnavljajmo zaloge. Načeloma ni smiselno uporabljati začimb, starejših od šestih mesecev.

Popolna začimbna mešanica

Ajurveda uči, da lahko mešanje ustreznih začimb okrepi učinek posamezne začimbe. Na primer, če kurkumi primešamo črni poper, okrepimo absorpcijo antioksidanta kurkumina. Po drugi strani pa lahko začimba zmanjša učinek drugih snovi – tako, na primer, kardamom znižuje kislost, ki jo povzročajo napitki s kofeinom.

Ujemite pravi čas

Pomemben pa je tudi čas, kdaj zaužijemo določeno začimbo. Čaji, ki vsebujejo grško seno, okrepijo delovanje mlečnih žlez, zato jih priporočajo doječim materam – pijejo pa jih pred spanjem. Ingver je pametno zaužiti po obroku, saj krepi delovanje prebavnega trakta in preprečuje slabost, ki nas včasih obide, če se preveč najemo ali pojemo kaj težkega. Cimet pomaga znižati raven sladkorja v krvi, zato si koristimo, če ga redno dodajamo jutranji skodelici čaja, kave ali si z njim posipamo jutranjo skodelico kosmičev. Omenimo še črno kumino, ki se dodaja vodi, smutiju ali kosmičem, koristna pa je, ker znižuje holesterol, uravnava sladkor v krvi in ščiti pred vnetji. Vse te začimbe so lahko za nas izjemno dragocene. Če jih uživamo ob idealnem času, pa še toliko bolj. (jk)

* Ingver je pametno zaužiti po obroku, saj krepi delovanje prebavnega trakta.

Revija Janašt. 366. 9. 2022