Zgodbe

Tudi v epidemiji ni vse dovoljeno

Marija Šelek
12. 7. 2021, 23.12
Posodobljeno: 12. 7. 2021, 23.12
Deli članek:

Vlada z novim zakonom, ki ga je (pričakovano) sprejela brez široke javne razprave, dobiva prevelika pooblastila. Ljudi je strah, kako vse jim bo nov zakon zagrenil življenje že zgodaj jeseni. Po ne prav obetajočih napovedih sodeč, nas namreč v jeseni ne čakajo sprostitve in naša skrb glede vladnih pooblastil je najbrž upravičena.

Shutterstock
Zakaj se moramo bati zakona o nalezljivih boleznih?

Ustavno sodišče je državnemu zboru naložilo, da v dveh mesecih popravi zakon o nalezljivih boleznih, saj je bil delno neustaven. Spremeniti bi ga morali tako, da bi bil torej ustavno nesporen in bi hkrati omogočal učinkovito ukrepanje v primeru epidemije. Strokovnjak, s katerim smo govorili, se ni želel javno izpostaviti, je pa poudaril, da so naši odločevalci s tem zakonom pač tisto, kar so med epidemijo že izvrševali, zdaj le zapakirali v zakon. Med drugim vam bo svobodno gibanje lahko prepovedal tudi tržni ali gradbeni inšpektor, če bo samo posumil, da ste okuženi ali bi lahko bili okuženi. Logično, saj je zdravstvenih inšpektorjev premalo.

Kje bom v karanteni? Najstrožja oblika karantene je bila po starem zakonu določena samo za bolezni, ki spadajo v tisto prvo kategorijo najhujših bolezni, pri katerih je smrtnost med 40 in 90 odstotki. Covid-19 je bolezen, pri kateri je po podatkih Svetovne zdravstvene organizacije umrljivost 0,14-odstotna. »Pri smrtnosti zaradi covida-19 je tudi odvisno, katere podatke zajemamo. Če bomo delež umrlih računali na podlagi vseh okuženih, bo nižji, kot če ga bomo računali zgolj med obolelimi. Okuženih je namreč mnogo več kot obolelih.« 
Po novem bo ukrep karantene veljal za vse bolezni, za katere se vlada tako odloči – resda na predlog Nacionalnega inštituta za javno zdravje, ki je neodvisna strokovna institucija in ni podrejen vladi. V prejšnjem zakonu je bilo navedeno, kaj točno dela NIJZ, v načrtih za obvladovanje takih dogodkov ima NIJZ definirane vse naloge, a smo lahko videli, da se v epidemiji koronavirusa ni sledilo temu. NIJZ je postal v očeh ljudi večinoma podrejen politiki.
Zoper odločbo o karanteni se ne boste mogli pritožiti, lahko boste samo napovedali tožbo v upravnem sporu, ki pa ne zadrži izvajanja ukrepa karantene. Kje se bo izvajala karantena, lahko odloči ministrstvo za zdravje. Če se torej ministrstvo recimo ne odloči, da boste karanteno prestajali na domu, vas lahko pošlje kamorkoli?

Bo stroka lahko omejila vlado? Prej je bilo v 39. členu zapisano, da lahko vlada določi pogoje za potovanja v državo, v kateri obstaja nevarnost okužbe z nevarno nalezljivo boleznijo in za prihod iz teh držav, zdaj piše, da lahko omeji prihod iz takih držav, zlasti tako, da zahteva predložitev ustreznih dokazil o imunosti ali neokuženosti. Za določen čas lahko tudi odredi delno ali popolno prepoved prihoda osebam brez stalnega ali začasnega prebivališča v Sloveniji.
V novem zakonu zdaj tudi jasno piše, da lahko vlada omeji gibanje na statistične regije, občino ali drugo teritorialno enoto, prepove dostop na določeno mesto, omeji ali prepove gibanje v določeni razdalji od prebivališča ali/in ob določenih urah v dnevu. Torej ima s tem zakonom vlada praktično neomejena pooblastila, da vam prepove, karkoli si poželi. Tudi to, da po šolah, kinodvoranah, javnih lokalih in drugih javnih krajih prepove zbiranje ljudi, dokler ne preneha nevarnost. Je pa res, da v zakonu tudi piše, da se ukrepi za omejitev gibanja in zbiranja ter prehajanja meje lahko uveljavijo za največ 15 dni in da bo pred njihovim podaljšanjem morala vlada pridobiti strokovno oceno.
A nikjer ne piše, kdo je ta stroka in ali bo lahko stroka omejevala vlado. Kot smo se v minulem letu dni naučili, so odgovorni politiki stroko včasih poslušali, včasih pa so del stroke dali pod navednice, češ da obstajajo strokovnjaki in »strokovnjaki«.

Več v reviji Zarja Jana, št. 28, 13. 7. 2021