5e9d33b68d7cedf47d21454a0eba9337 Svet24.si

Letni dodatek bo večina upokojencev prejela ...

kača, plaža Svet24.si

Šok, kopalko na splitski plaži v nogo šavsnila ...

polerert7678 Necenzurirano

Zakaj Nina Krajnik ne mara "levih privatizerjev"

janez jansa dz1 Reporter.si

Janši ne diši biti poslanec: v DZ dobil ...

dragic Ekipa24.si

Dragić spet kapetan, toda ... Pred vrnitvijo tega...

chan1 Odkrito.si

60 let prvega filma Kitajskega zmaja

kobe navijaci Ekipa24.si

Ko je legenda Barcelone kamen spotike na Japonskem...

Zgodbe

Kam je izginila fizioterapija?

Če so vam zamenjali obrabljen kolk ali če vas je zadela možganska kap in ne morete hoditi; če imate hud artritis rok in vam vse leti iz njih ter si še kruha na morete odrezati sami; če vam po operaciji raka dojk oteka roka (limfedem) in je zaradi amputacije dojke slabo gibljiva itd., ste gotovo pomislili na fizioterapijo, ki bi vam pomagala pri dokončnem okrevanju in ponovnem vstopu v samostojno življenje. Vsi pa vemo, da je treba, kot na vse v zdravstvu, tudi na fizioterapijo v domačem kraju ali zdravilišču čakati mnogo predolgo. Marsikje, predvsem v večjih mestih, tudi eno leto in več. Če pa imate denar, lahko pridete kar hitro na vrsto v zasebnih fizioterapevtskih ordinacijah ...

»Gre za hudo diskriminacijo manj premožnih. Med te pa gotovo sodijo predvsem starejši, brezposelni in slabo plačani zaposleni,« trdi Gabrijela Starc, viš. fizio. in univ. dipl. org. v pokoju, ki je 30 delovnih let delala na sedanji fakulteti za zdravje v Ljubljani. Od leta 1972 je članica Združenja fizioterapevtov Slovenije (ZFS), nekaj let je bila tudi njegova predsednica. Trenutno opravlja delo tajnice Sekcije fizioterapevtov v geriatriji pri ZFS. Že dolga leta pa vodi kondicijsko vadbo in jogo za starejše.

Gibanje vsak dan, razen kadar boli. Že vse življenje poudarja pomen telesne dejavnosti, ki jo priporoča v vseh življenjskih obdobjih. »Gibanje koristi zdravim, pa tudi kroničnim bolnikom, denimo s sladkorno boleznijo, revmo, rakom, pa tudi starejšim ljudem.» In dodaja, da zmeren telesni napor v povezavi s pravilno prehrano izboljša telesno in psihično zmogljivost, krepi imunski sistem, je močan regulator presnove ter uravnava krvni sladkor in holesterol. Z gibanjem lahko tudi v pozni starosti skrbimo za boljše kosti in moč mišic, kar je tudi eden glavnih načinov za ohranjanje telesnega ravnotežja in preprečevanje usodnih padcev v starosti. Gibanje je tudi najboljša preventiva proti raku in demenci!«

Svetuje, da ne telovadimo le, kadar nas boli: »Tedaj počivajmo!« Predlaga, da si hudo bolečino, denimo v sklepu ali hrbtenici, hladimo z ledom ali zamrznjeno želatino, zavito v krpo; pri dolgotrajnih ali kroničnih bolečinah pa si boleče mesto grejemo. Lahko s termoforjem. »Sicer pa naj vsakdo sam ugotovi, kaj mu bolj ustreza.«

3e67dd234911164e36f1f315dc6f47c2.jpeg

Koristno vrtnarjenje. Sogovornica poudarja, da je najbolj koristno raznoliko gibanje, kot so hoja, tek, tek na smučeh, pa plavanje in kolesarjenje. Tudi delo na vrtu, ki nas ne samo razgiba, ampak nas tudi duševno hrani in ga lahko izvajamo do pozne starosti. »Pogosto se zgodi, da ko se upokojimo in začnemo intenzivno vrtnariti, zaradi dolgotrajne naporne drže, ki je nismo vajeni, končamo z bolečinami v hrbtu, kolenih ali ramenih. Zato je priporočljivo vrtna dela menjavati, npr. deset minut grabimo, potem se lotimo obrezovanja, izogibati pa se moramo predvsem predolgih sklonjenih položajev,« svetuje in doda, da tisti, ki ima še zdrava kolena, lahko vrtnari tudi čepe ali kleče. Še bolje pa je imeti visoke grede.

Več v reviji Jana št. 20, 17.05.2022