nika kovač, 8. marec1 Svet24.si

8. marec zapravil preveč, sedaj prosijo za denar

budisti1 Svet24.si

Vsi menihi tajskega budističnega templja padli na...

predcasno glasovanje referendumi 2022 gospodarsko m24 Necenzurirano

SDS so mesta spet rekla "ne"

jansa logar bled Reporter.si

Janez Janša je »dvoživki« Anžetu Logarju ...

nk olimpija 22 mm Ekipa24.si

Na mizi vodstva zmajev ponudba, ki je ne gre ...

diletta-leotta Odkrito.si

Can, kdo?!

Mario Ferri 3 Ekipa24.si

Razkrita identiteta pogumnega navijača, ki je v ...

Zgodbe

Ne diete, lotite se vzroka

Marsikdo se je že lotil hujšanja, ki pa je največkrat neuspešno. Preveč razmišljamo o dietah, medtem ko bi se morali posvetiti predvsem vzrokom, zaradi katerih smo obsojeni na odvečne kilograme. Asja Frank, magistra farmacije, praktikantka funkcionalne medicine in terapevtka scenar, uči, kako odpravimo vzroke za previsoko telesno težo in spremenimo življenjski slog, da bomo trajno obdržali vitkost. Tekst: RENATA UCMAN, foto: ARHIV ASJA FRANK

»Možnih vzrokov za previsoko telesno težo je kar nekaj. Takšen, ki najbolj izstopa, je zagotovo naš življenjski slog in prehrana. Ogromno časa presedimo in tudi naša prehrana ni optimalna. Pogosto posegamo po pekovskih izdelkih, procesirani hrani, jemo zunaj in sploh ne vemo, kaj vse zaužijemo. Drugi vzroki za povišano telesno težo so lahko težave s ščitnico in drugimi hormoni, porušena črevesna mikrobiota, ki prav tako vpliva na debelost, kronični stres, premalo spanja oziroma nekakovostno spanje, različna vnetja v telesu,« pojasnjuje Asja Frank. Po načelih funkcionalne medicine pripravlja za ljudi individualne protokole, s katerimi odpravljajo zdravstvene težave, dosegajo boljše počutje in celostno zdravje. Pri večini, pravi, gre za mešanico nepravilne prehrane, premalo gibanja, preveč stresa in premalo kakovostnega spanja. Če vsako od teh postavk izboljšamo le za nekaj odstotkov, smo že na dobri poti k želenim rezultatom.

Saj veste, kaj ni dobro za vas

Priporoča, da iz prehrane izločimo procesirano hrano, torej čips, piškote in sladke pijače, sladkor, procesirana olja in namesto teh uporabljamo le hladno stiskana. Ojačevalci okusov nas zasvajajo, zato si takšno hrano še bolj želimo. S procesirano hrano hranimo »napačne« bakterije v črevesju, ne omogoča raznovrstnosti, ki jo želimo in potrebujemo. Ne vsebuje vitaminov, mineralov, čeprav so ji mogoče dodani, so večinoma v neprimernih oblikah, ki jih naše telo ne zna porabiti. V obroke zato raje vključimo več zelenjave, ki vpliva na naše črevesje probiotično – fermentirana zelenjava – in prebiotično – vsa zelenjava, ker ima vlaknine. Pomembno je, da poskrbimo za zadosten vnos beljakovin (jajca, meso in ribe), za zdravega posameznika to pomeni približno 1,5 grama beljakovin na kilogram telesne teže. Oseba s 60 kilogrami naj bi torej zaužila 90 gramov beljakovin na dan. Beljakovine so gradniki naših celic in zato nujno potrebne v prehrani. Omejimo uživanje visokokalorične hrane, kot so maščobe, olja, oreščki in zelo mastni kosi mesa. Sploh za ženske je ključen tudi vnos zdravih maščob, saj so nujno potrebne za sintezo naših hormonov in delovanje možganov, našteva.

Hoja je odlična

»V vsakdan dodajmo gibanje. Za začetnike bo najboljša hoja, ki jo lahko stopnjujemo s hitrostjo, hojo v hrib ali dolžino. Super je, če naredimo kakšen trening z utežmi, vendar je treba paziti, da ga izvajamo pravilno, sicer se lahko poškodujemo. Storimo to od dvakrat do trikrat na teden, in ko vadbo res usvojimo, povečajmo število treningov v tednu. Zelo zaželeno je, da se med vadbo predihamo in spotimo.«

Poiščite svoj ventil

Za uspešno znižanje telesne teže je pomembno, da poskrbimo tudi za obvladovanje stresa. »Tehnik je ogromno, za nekoga je to kvačkanje ali slikanje, za drugega meditacija in tehnike dihanja, za tretjega objemanje dreves v gozdu. Vsak naj najde tisto, kar mu ustreza, in pri tem vztraja. Življenjski slog prilagodimo tako, da bo podpiral vitkost. Na začetku morda ne moremo poskrbeti za vse naenkrat, ampak vsak korak šteje. Bistveno je, da si vse skupaj optimiziramo tako, da se tega lahko dolgoročno držimo.«

Spremembe uvajamo postopoma

»Za hujšanje mora biti telo v deficitu, to pomeni, da pojemo manj kalorij, kot jih porabimo. 

Več v reviji Jana, št. 4722.11.2022